lördag 29 december 2007

9 tidzoner bort i en liknande kultur med olik historia

Vår första dag i Sanfran började runt kl. 07 när det började bli svårt att sova längre, klockan är ju ändå sent in på eftermiddagen där hemma. Tholen och Kasks lägenhet som vi residerar ska inte hängas i idag på grund av att hyresvärden gör lördagsbesök och ingen annan än de får sova där.

Så vi ger oss ut på jakt efter BestBuy som är den rekommenderade elektronik/radio/data//-affären i USA. Det ligger bara några, 5-6, kvarter bort, vädret är grått som hemma plus några grader. I alla fall så hittar vi direkt och inte helt oväntat så öppnar ju inte denna affär förrän kl. 10. Kuken, vi går och käkar. Som tur är ligger det ett frukost-ställe i grannkvarteret som serverar frukost dygnet runt typ. Väl inne på frukoststället så slår det mig att vi kommit in i en riktigt klassisk amerikansk diner, turistsidan av mig blir i extas. Det påminner väldigt mycket om t.ex. stället de sitter på i öppningsscenen av Resvoir Dogs för de som har sett den. På menyn finns alla kombinationer av ägg, bacon, plättar och toast och kaffet är fruktansvärt blaskigt, precis som legenden förtäljer. En kopp kaffe, ett glas juice, 2 stycken "2-minuter-per-sida"-ägg och ett vitt rostat bröd med jello på, senare så är vi belåtna och redo inför dagens bravader.

Eftersom BestBuy fortfarande är stängt och det är nån timma tills det öppnar så drar vi in i Haight igen för att leta upp ett café som vi hittade i den excellenta guiden, vilken jag snart memorerat, om san francisco som Fredrik hade med sig. Det var detta café jag nämnde i mitt föregående inlägg och passagen i boken om det lyder bl.a. "enough fair-trade coffee to revive the Sandinista movement"; It's funny because it's true!. På detta café träffade vi några sköna typer, bl.a. Johan och Alice och nån mer som jag inte uppfattade namnet på. Lagom med hippievibbar en enorm kopp kaffe och lite "new age"-snack senare så drar vi vidare.

Vi promenerar ner för Haightstreet och runtomkring lite. Det står nu klart om inte innan att detta är lite av ett hippie-centrum. Efter en snabbt mellanmål inhandlat på en välsorterad veganinriktad livsmedelsaffär. Så drar vi tillbaks till BestBuy igen för att denna gång lyckas komma in och dreggla lite över att all elektronik kostar ungefär som att dollarn står i 10kr och inte 6.40. Vi lyckas inhandla väldigt bra eluttagskonverterare vilket gör att jag nu kan blogga ännu mer \o/.

Det är nu eftermiddag och vi hoppar på en buss ner mot downtown som får själ för sitt namn då det verkligen ligger nere i en dal. Området vi landar i heter Soma och vi besöker ett serieteckningsmuseum för något ska man ju göra för att fördriva tiden och detta var ju både billigt och med i "boken". För $4 så får vi se ett område ungefär lika stort som min lägenhet med serietecknings-original från kända och okända filmer och tidningar. Vi fick besöka en toa också så därför ger jag denna utflykt 2/5 Golden Gate broar. Klockan slår 5pm och jetlaget slår till i skallen så vi hoppar på 21an hem som är en buss. Spårvagnarna analyserades bara utvärtes idag, fyi. de liknar den lisebergslinjen, invärtesbesiktning får ske en annan dag.

Vi smiter in i lägenheten för att hämta sladdar och käka en macka, hyresvärden smiter runt utanför och för att undvika kontakt så gömmer vi oss halvt i ett rum och släcker ner lägenheten. Vår taktik lyckades och en stund senare drar vi hit som är Peace Café med "Internet Hotspot", såklart. En kaffeboost till kanske kan rätta till laget lite till...

Nu har jag forskat lite om priser på elektroniken och här är mina planerade inköp och priser i kronor.

iPod touch 16GB - Prisjakt.se's bästa: 3295:-, BestBuy: 2599:-
Canon PowerShot A570 IS - Prisjakt.se's bästa: 1659:-, BestBuy: 1090:-
iPod classic 160GB (till Isak) - Prisjakt.se's bästa: 2750:-, BestBuy: 2244:-

Nu stänger även detta café 8.30pm lokal tid.
Puss!

3 kommentarer:

MamBab sa...

Så har jag äntligen hittat er blogg och kan följa er på resan! Intressant!!! Kram :)

Anonym sa...

Najs med billig Ipod! Se bara till att den inte blir hippiefierad innan du kommer hem. Jag vill inte ha en massa new age-musik på den! :o

Anonym sa...

Förresten, köp en svart och inte en vit/grå om du kan :)